Om du har en byrålåda eller ask hemma där du förvarar dina pennor är många av dem troligtvis reklampennor som du har fått i något skede. När du någon gång behöver en penna kanske det visar sig att hälften av dem har torkat ut eller slutat fungera. Sådana pennor förblir liggande eller kastas, medan en penna som fortsätter fungera fortsätter användas, och fortsätter synas.
Därför, när ett företag vill dela ut reklampennor med sin logotyp, sitt budskap och sina kontaktuppgifter, lönar det sig att välja en penna som fortsätter fungera. En penna är lätt att ta med sig och en produkt som alla i något skede behöver. En penna som är behaglig att skriva med och som fortsätter att fungera står ut bland andra pennor, och är därför den sortens penna som gör bra reklam. En penna säger kanske ingenting om företaget vars logo är tryckt på den, men en bra reklampenna som används mycket och håller längre ser till att logotypen kan ses oftare och av fler.
Om du letar igenom din låda efter pennor som fungerar och till slut hittar en kanske du memorerar vilken det var, och om ett varumärke finns tryckt på pennan är det varumärket du minns. Som en företagare är det klokt att välja en penna som kan förknippas med kvalitet, snarare än en billig penna som slutar fungera. Pennan säger kanske ingenting om företaget i sig, men kopplingen finns där.
En penna är ett bra sätt att göra reklam för ett företag eftersom de kan delas ut i stora mängder till anställda och potentiella kunder som sedan kan använda dem dagligen, bära runt dem, ha dem i sitt hem, låna ut dem eller glömma kvar dem så att någon annan kan hitta dem. Det är ett enkelt och billigt sätt att sprida sin logotyp, sitt budskap och sina kontaktuppgifter och, om det är en behaglig och pålitlig penna, att skapa en indirekt positiv koppling till sitt varumärke.