promotional-pensAtt ha sitt, eller sitt företags namn och/eller logo på en penna kan vara ett mycket bra sätt att visa att man finns och att arbeta in ett varumärke hos människor i ett brus av information. Det finns naturligtvis många objekt man kan ha sitt namn eller logo på. Typiska exempel är tröjor, musmattor och kaffemuggar, men även om man delar ut dessa gratis är risken stor att tröjorna inte kommer att användas. Om musmattorna används kommer de sannolikt att ligga hemma hos någon, där få människor kan se dem.

Kaffemuggarna kommer förmodligen också att stanna på ett och samma kontor eller i ett och samma hem, liksom linjaler, fodral av olika slag et.c.

Pennor å andra sidan tenderar att skickas runt en hel del. Man har dem i innerfickan på kavajen eller i handväskan och lånar ut dem om någon behöver anteckna något. Kanske ger man till och med bort pennan till någon som i sin tur skänker den vidare, och så vidare.

På grund av denna stora spridningspotential kan reklampennor mycket väl vara ett av de mest effektiva sätten att sprida sitt namn och sitt varumärke. Marknadsföring handlar till mycket stor del om att visa att man finns. Man behöver inte hela tiden komma med specifika erbjudanden eller annan information om sitt företag och dess produkter eller tjänster utan bara att arbeta in ett varumärke hos allmänheten är mycket värdefullt. När kunden sedan står i begrepp att köpa något väljer hen ofta ett varumärke som hen känner igen, även om kunden kanske inte alltid minns var hen har sett varumärket tidigare.

Reklampennor är ofta billiga om man inte har väldigt specifika krav på kvalité eller design, och det kan därför vara ett kostnadseffektivt sätt att tala om att man finns. Det kan också göra att företaget uppfattas som generöst.