much-information-in-a-small-spaceEn reklampenna är inte speciellt stor, men är en riktigt effektiv väg att sprida snabb information om ett företag. Om man delar ut pennor på till exempel olika mässor och events eller delar ut till besökare som kommer till butiken eller företaget, sprids hundratals pennor blixtsnabbt genom att man ger varje besökare en egen penna. Dessa pennor ska givetvis ha företagets logga och eventuellt annan information tryckt på skaftet.

För att just ditt företags pennor ska sticka ut i mängden, krävs att de har en tydlig, stark färg och att man har tänkt till vad gäller själva trycket. Det kan vara viktigt att fokusera på helhetsintrycket snarare än att pressa in så mycket information som möjligt på en relativt liten yta. De flesta människor minns bilder mycket bra så fokusera på att trycka upp en liten, men tydlig bild av företagets logga plus annan viktig men snabb information, som till exempel ett telefonnummer eller en webbadress. Detta är saker som människor ganska enkelt kan framkalla en minnesbild av senare. Har de inte pennan kvar, har en bild etsat sig fast på näthinnan av framför allt loggan.

Om ett företag försöker få in mer information på ett pennskaft kan det bli för gyttrigt och man måste då trycka med så liten stil att många människor troligen inte kommer orka läsa det, eller ens kan läsa det för att deras syn inte klarar det.

Egentligen är det enkelt; hur skulle du själv reagera? Vilken reklampenna kommer du bäst ihåg? En som har tydlig, stark färg, tydligt tryck med rena linjer och enkel information eller en penna i en oansenlig färg med ett tryck som är så tjockt så att bokstäverna nästan inte går att läsa och där loggan och texten står så tätt tillsammans att man knappt kan skilja delarna av informationen åt?